Labels

Monday 2 May 2016

Pengenalan Asas Komputer

Komputer ialah peranti (device) elektronik yang boleh anda gunakan untuk menyimpan dan memproses maklumat. Komputer membantu anda menjalankan pelbagai tugas seperti:
 menghantar mesej atau e-mel
 membuat pembentangan atau persembahan
 menyelenggara dan mengemaskinikan rekod
 menulis teks
 menyusun dan mengemaskinikan fail
 dan banyak lagi



Peranan komputer
Komputer memberikan kesan terhadap kehidupan seharian kita. Ia boleh digunakan dalam pendidikan, penyelidikan dan penyiaran berita, untuk membuat ramalan cuaca, dan untuk pelbagai aktiviti perniagaan dan bersantai yang lain. Mari kita lihat dan kaji bagaimana komputer memainkan peranan utama dalam hidup anda.


Peranan Komputer dalam Industri


Dalam pendidikan
Dalam bidang pendidikan, pelatih boleh menggunakan komputer untuk menjalankan pelbagai tugas, seperti memberikan latihan menerusi alat bantu pembelajaran audio visual, menyelenggara rekod pelajar bagi memantau prestasi, mencari maklumat untuk topik yang berbeza dan menghasilkan tugasan.


Dalam perniagaan
Dalam bidang perniagaan, anda boleh menggunakan komputer untuk menyelenggara akaun, mewujudkan rekod kakitangan, memantau inventori, menyediakan pembentangan/
persembahan dan laporan, mengurus projek, berkomunikasi menerusi e-mel dan menyimpan data penting.



Dalam perubatan
Bidang perubatan, komputer boleh digunakan untuk menjalankan pelbagai tugas, seperti menyimpan dan mengemaskinikan rekod perubatan pesakit. Menggunakan komputer, doktor boleh mencari dengan mudah maklumat tentang ubat terbaharu yang ada untuk merawat penyakit. Selain itu, doktor juga boleh menggunakan teknologi komputer untuk berbincang dan berkongsi maklumat tentang pelbagai penyakit.




 



Dalam penyelidikan
Dalam bidang penyelidikan saintifik, saintis menggunakan komputer untuk penyelidikan. Mereka dapat menggunakan pelbagai alat untuk menganalisis data dan juga menyelesaikan formula yang sukar. Paling penting, mereka dapat berkomunikasi dengan pantas dan menerbitkan maklumat tentang penyelidikan terbaharu dengan serta-merta dalam kalangan komuniti penyelidikan saintifik.


Dalam penerbitan
Dalam bidang penerbitan, penulis dan penerbit menggunakan komputer untuk memformatkan reka letak halaman, menyunting salinan dan menghasilkan pelbagai jenis penerbitan, termasuk surat berita, majalah dan buku.


Dalam Muzik
Dalam bidang muzik, artis dan penghibur menggunakan komputer untuk membuat ilustrasi, lagu dan gambar. Kualiti kebanyakan permainan video, filem, muzik dan banyak lagi ditingkatkan dengan menggunakan komputer.


Dalam organisasi
Dalam organisasi kerajaan, komputer digunakan untuk menyusun dan menyimpan maklumat, serta menyelenggara rekod. Ia juga digunakan untuk menyediakan perkhidmatan kepada rakyat. Sebagai contoh, anda boleh melihat maklumat tentang dasar semasa dan isu kerajaan pada komputer.

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...